Wat doe jij met alles wat online achterblijft als je overlijdt? Dat is de centrale vraag in de nieuwe campagne ‘Data na de dood’ van de Alliantie Digitaal Samenleven. De campagne biedt consumenten een handige checklist, een stappenplan en meer informatie over hoe zij hun digitale nalatenschap kunnen regelen. Volgens de campagne heeft 85% van de Nederlanders hun digitale nalatenschap niet op orde. Zij hebben niet geregeld wat er met hun mails, accounts op social media en digitale foto’s moet gebeuren als zij zijn overleden. Wie heeft er bijvoorbeeld toegang tot je mobiele telefoon of laptop als je er niet meer bent? Als je niets bespreekt of regelt, komt het bij je nabestaanden te liggen. Als die niet weten wat er aan accounts en data is, oe ze erin kunnen en bovenal: wat je ermee zou willen, is dat een complexe zoektocht. Doe je niets, dan staat alles voor altijd online en ligt identiteitsfraude op de loer. De campagne moet ervoor zorgen dat mensen hier meer over gaan nadenken. Consumenten kunnen daarbij gebruik maken van een stappenplan met daarin ook een checklist. Link naar het stappenplan: https://datanadedood.nu/stappenplan.
In eenvoudige taal en beeld
De KNB heeft samen met Steffie.nl 4 modules gemaakt in eenvoudige taal en beeld over relaties, testament, erfgenamen en levenstestament. De laatste 2 zijn het meest bekeken. In 2024 keken in totaal 14.300 mensen. De uitlegmodule is te vinden op: https://www.steffie.nl.