Wat regelt de notaris allemaal bij de aankoop van je nieuwe woning?
Vóór de overdracht van de woning
In deze stap controleren we onder andere bij het Kadaster wie de verkopende partij is, zodat je juridisch gezien van de juiste partij koopt en ook echt eigenaar wordt. Ook controleren we of er hypotheken of beslagen op het pand zitten.
Zo ja, dan zoeken we contact met de schuldeiser, zodat we zeker weten dat de schuld wordt afgelost en je een huis op naam krijgt zonder oude schulden. Ook onderzoeken we of er nog bijzondere zaken zijn afgesproken in de koopovereenkomst en of er sprake is van erfdienstbaarheden, beperkingen of andere bijzonderheden.
“Al onze vragen werden heel snel beantwoord. Ongeacht of we nu belden of mailden.”
Overdracht van de woning
In deze stap (ook wel “passeren” genoemd) wordt de akte van levering doorgenomen met koper en verkoper en vervolgens ondertekend. Hiermee is de woning officieel overgedragen. De verkoper overhandigt de sleutels en vertrekt. Vervolgens nemen we met de koper de hypotheekakte door (indien van toepassing).
Ná de overdracht van de woning
In deze stap sturen we onder andere een beveiligde digitale kopie van de akte van levering en de hypotheekakte naar het Kadaster. We registreren en nummeren de akten en verzenden een versleutelde digitale kopie naar de Belastingdienst.
Na een extra controle bij het Kadaster (is alles correct verwerkt?) worden de gelden uitbetaald. De hypotheek van de verkoper wordt verwijderd uit het Kadaster en de koper krijgt een kopie van de aankoop en hypotheekakte. Ook de bank krijgt een kopie van de hypotheekakte en de bevestiging dat deze is getekend.