Bij de aankoop van een bedrijfspand is het niet verplicht om een schriftelijke koopovereenkomst op te stellen. Maar we raden het wél aan. In een koopovereenkomst staan de voorwaarden waaronder een verkoper een object verkoopt. En juist bij bedrijfspanden zijn deze voorwaarden van belang.
Huur
In Nederland geldt: “koop breekt geen huur”. Als het bedrijfspand verhuurd is, is het voor de koper dus van belang om te weten met wie hij te maken heeft. Komt de huurder zijn verplichtingen na? Is er een waarborgsom gestort of bankgarantie gesteld? En hoe gebruikt de huurder het pand?
Fysieke status
Ook de status van het bedrijfspand is interessant. Zo zal een koper van een garagebedrijf bijvoorbeeld graag willen weten of de ondergrond vervuild is en of er een verplichting bestaat om te saneren. En bij een ouder pand is het goed om te weten of er asbest aanwezig is.
Fiscale status
Bij een woning moet de koper 2% overdrachtsbelasting betalen, bij een bedrijfspand 6%. Als het gaat om een gecombineerd woon/winkelpand, moeten de koper en de verkoper dus een deling maken in de koopprijs, omdat er verschillende tarieven gelden voor het woongedeelte en de winkelruimte.
Btw
Als het gebouw minder dan 2 jaar geleden in gebruik is genomen, kan er sprake zijn van een levering die is belast met btw. Maar als er meer dan 2 jaar en minder dan 10 jaar is verstreken na nieuwbouw of een grote verbouwing, is er geen btw meer verschuldigd.
Naast bovenstaande voorbeelden zijn er nog meer situaties waarin het opstellen van een schriftelijke koopovereenkomst van belang kan zijn. Denk aan de vraag of de koper een waarborgsom moet storten en of er wellicht voor verkoper of koper nog ontbindende voorwaarden moeten worden opgenomen. Kortom, genoeg redenen om een koopovereenkomst op te stellen. Hierbij zijn we je uiteraard graag van dienst.