Van Rhijn notarissen

Bedrijfspand kopen

Bij de aankoop van een bedrijfspand is het niet verplicht om een schriftelijke koopovereenkomst op te stellen. Maar we raden het wél aan. In een koopovereenkomst staan de voorwaarden waaronder een verkoper een object verkoopt. En juist bij bedrijfspanden zijn deze voorwaarden van belang.

Huur

In Nederland geldt: koop breekt geen huur. Als het bedrijfspand verhuurd is, is het voor de koper dus van belang om te weten met wie hij te maken heeft. Komt deze huurder zijn afspraken na? Is er een waarborgsom gestort of bankgarantie gesteld? En hoe gebruikt de huurder het pand?

Fysieke status

Ook de status van het bedrijfspand is interessant. Zo zal een koper van een garagebedrijf bijvoorbeeld graag willen weten of de ondergrond vervuild is en of er een verplichting bestaat om te saneren. En bij een ouder pand is het goed om te weten of er asbest aanwezig is.

Fiscale status

Bij een woning moet de koper 2% overdrachtsbelasting betalen, bij een bedrijfspand 6%. Als het gaat om een gecombineerd woon/winkelpand, moeten de koper en de verkoper dus een deling maken in de koopprijs, omdat er verschillende tarieven gelden voor het woongedeelte en de winkelruimte.

Btw

Als het gebouw minder dan 2 jaar geleden in gebruik is genomen, kan er sprake zijn van een levering die is belast met btw. Maar als er meer dan 2 jaar en minder dan 10 jaar is verstreken na nieuwbouw of een grote verbouwing, is er geen btw meer verschuldigd.

Naast bovenstaande voorbeelden zijn er nog meer situaties waarin het opstellen van een schriftelijke koopovereenkomst van belang kan zijn. Denk aan de vraag of de koper een waarborgsom moet storten en of er wellicht voor verkoper of koper nog ontbindende voorwaarden moeten worden opgenomen. Kortom, genoeg redenen om een koopovereenkomst op te stellen. Hierbij zijn we je uiteraard graag van dienst.

Vragen over Bedrijfspand kopen?

Welke rechtsvorm moet ik kiezen?

Welke rechtsvorm het beste is, hangt af van verschillende factoren. Start je de onderneming alleen of met één of meerdere partners? Hoeveel winst verwacht je? Richt je een nieuw bedrijf op, of stap je in een bestaande onderneming? En hoeveel risico ga je lopen?

Laat je goed adviseren vóórdat je begint, zodat je later geen zaken hoeft om te zetten. 

Ik heb een bedrijf. Is mijn partner mede aansprakelijk voor de schulden van dit bedrijf?

Dat hangt in de eerste plaats af van de rechtsvorm van je bedrijf. Bij een B.V. is de aandeelhouder en/of bestuurder niet privé aansprakelijk, bij een eenmanszaak wél. Verder hangt het af van de vraag hoe je zaken privé zijn geregeld.

Mijn bedrijf loopt goed. Als ik ga scheiden, ben ik de helft dan kwijt?
Als je bent getrouwd in gemeenschap van goederen, moet je de waarde van je bedrijf inderdaad delen met je ex-partner. Maar als je samenwoont (al dan niet met een samenlevingsovereenkomst) houden je ex en jij allebei hun eigen privévermogen en hoeft het bedrijf dus niet te worden gedeeld.

Ben je getrouwd in gemeenschap van goederen en wil je niet je hele bedrijf delen bij scheiding? Dan kunnen huwelijkse voorwaarden uitkomst bieden. Maar bekijk het wel realistisch: als je partner altijd voor de kinderen heeft gezorgd om jou de kans te geven je eigen zaak op te bouwen, is het niet redelijk dat hij/zij bij een scheiding niet meedeelt in de waarde.

Wel kunnen jullie bijvoorbeeld afspreken dat de waarde van het bedrijf niet in één keer wordt uitgekeerd, maar in termijnen. Of dat het bedrijf niet 50/50 wordt gedeeld, maar bijvoorbeeld 40/60.

Ben ik als bestuurslid van een stichting persoonlijk aansprakelijk?
In principe niet. Als een stichting failliet gaat, zijn de bestuurders alleen persoonlijk aansprakelijk als ze hebben gefraudeerd. Of als ze dingen hebben gedaan die geen redelijk denkend bestuur gedaan zou hebben. Zoals de Amsterdam Arena afhuren voor een personeelsfeest voor 200 medewerkers.

Meer weten?

Bel 030 69 20 866
Of kom naar ons gratis inloopspreekuur, elke maandag van 9.00 tot 10.00 uur.
We helpen je graag verder!

Onze specialisten bij Bedrijfspand kopen

mr. Marjolein Elings-van Hooidonk

Notaris
Specialisatie: familierecht en ondernemingsrecht

Meer over Marjolein

Marjolein studeerde in 1986 af in Nijmegen en is sinds 1990 verbonden aan ons kantoor. Sinds 1997 is ze notaris, voornamelijk werkzaam in het familierecht en ondernemingsrecht. Marjolein is onder andere gespecialiseerd in estate planning, de afwikkeling van nalatenschappen en bemiddeling bij scheidingen.

Wat kun je van Marjolein verwachten?
Marjolein wordt oprecht blij als ze mensen mag helpen tijdens de grote momenten in het leven. Feestelijke momenten bij het kopen van een huis of een huwelijk. Verdrietige momenten bij een scheiding of een sterfgeval. Het persoonlijk contact en het vertrouwen dat mensen in haar stellen geeft iedere dag enorme voldoening.

Haar visie om een menselijk en modern kantoor te maken met respect voor de klassieke kwaliteiten van het vak, kon ze goed vertalen in het nieuwe pand in Zeist, waar Van Rhijn Notarissen nu een paar jaar gevestigd is. Het is een laagdrempelige, veilige en sfeervolle omgeving geworden waar klanten en medewerkers zich prettig en vertrouwd voelen. Er worden immers de meeste intieme zaken van het leven besproken.

“Ik vertaal de wensen van de cliënt en giet ze in een juridisch jasje.”

030 693 86 19
elings@vanrhijnnotarissen.nl

Marjolein is lid van de VMSN (Vereniging van Mediators en Scheidingsbemiddelaars in het Notariaat, www.vmn-notaris.nl) en de VOC (Vereniging van Notarieel Ondernemingsrecht Specialisten).

Antoinette van Drenth-Blom

Notarisklerk
Specialisatie: ondernemingsrecht

Meer over Antoinette

Antoinette werkt sinds 1994 in het notariaat. In 2000 behaalde ze haar vakdiploma als notarisklerk. Binnen ons kantoor richt ze zich met name op het ondernemingsrecht. Ze houdt zich onder andere bezig met B.V.-statuten, aandeelhoudersovereenkomsten, fusie- en splitsingstrajecten, aandelenoverdrachten en optieovereenkomsten.

Wat kun je van Antoinette verwachten?
Persoonlijke aandacht en een praktische en snelle oplossing voor jouw specifieke vraag of probleem.

“Je kunt een klant alleen goed adviseren als je de mens achter het dossier leert kennen. Die persoonlijke betrokkenheid geeft mijn werk een extra dimensie.”

030 693 86 19
vandrenth@vanrhijnnotarissen.nl

Wat we je verder kunnen vertellen

Videoserie Wet Bestuur en Toezicht voor Rechtspersonen (WBTR)

Videoserie Wet Bestuur en Toezicht voor Rechtspersonen (WBTR)

Per 1 juli 2021 ging de nieuwe WBTR in voor verenigingen en stichtingen in. Het doel van de wet is om wet- en regelgeving voor verenigingen en stichtingen meer in lijn te brengen met die van B.V.’s. Maar wat is de impact voor bestaande verenigingen en/of stichtingen? Notaris Marjolein Elings vertelt hier meer over in deze vijf video’s

Zeker weten dat je zaken goed zijn geregeld?